vierdaagse naar het zuiden

11 november 2018 - Uyuni, Bolivia

dag 1 : we ruilen ons bus voor een 4x4. Vandaag begint ons avontuur met de zoutvlakte. Rond ons alles wit. We worden uitgeprobeerd voor de leukste foto's te hebben. Na de lunch gaat het richting cactuseiland. Wat is de natuur bizar. Echt een eiland vol met cactussen. We klimmen op dit eiland en hebben een mooi uitzicht over de vlakte. Gelukkig reizen we in deze periode want de cactussen staan in bloei. Vandaar gaat het naar onze slaapplaats. Pech, één jeep heeft zich vast gereden in de modder. Geen schop, geen plankjes, geen degelijk materiaal om zich los te trekken. Er gaat een hele tijd over om met dolen rond met onze jeep, hoe kunnen onze drivers hun weg vinden over zo een oppervlakte is voor ons een vraagteken. Midden op de salar maken ze voor ons de lunch. Voor ons speeltijd. Alle standjes gedroogd modder hun toch te behelpen en terug los te komen. En zeggen dat er sommige toeristen een auto huren om deze trip te maken. Verrast zijn we wanneer we aan onze slaapplaats komen zo mooi. We sluiten de dag af met een zonsondergang. Dag 2 Deze gaat richting zuiden naar meertjes, speciale rotsformaties enz. Een echt maanlandschap vind ik. Het is een lange dag en bij het laatste meer heb ik het wel gehad. Inmiddels is er veel wind en je gevoelstemperatuur gaat fel omlaag. Onze volgende slaapplaats is minder romantisch, net een gevangenis. Gelukkig hebben we een kamer voor ons tweetjes met wc dat ik op dit ogenblik heel belangrijk vind. dag 3 We vertrekken vroeg met een blauwe hemel. Weer door een desolaat landschap met verschillende stops. Je voelt het goed dat je boven de 4000 meter bent. Op de middag komen we aan op onze slaapplaats. Weer een ster minder, laat ons zeggen - 2, maar gelukkig weer een wc op onze kamer. De mannen slapenallen op één kamer en moeten de gemeenschappelijke wc gebruiken, waar je liever gebruik van maakt. Er staat nog een wandeling op het programma naar het groene meer. We kunnen de erg bewonderen die de meeste morgen willen beklimmen. Daar heb ik wel mijn gedacht over en denk dat er velen het niet gaan halen. Dag 4 Vannacht zijn ze dan vertrokken en zouden ten laatste op 6 uur op de top moeten zijn. Rond 6 uur ga ik een kijkje nemen buiten hoe warm het al is en loop op Lien. Ze vertelt me dat ze al met 5 zijn teruggekeerd en het wel een heftige klim was. Daar komen mijn vermoedens al uit. Hopelijk houden ze zich aan de afspraak. De laatste zouden tegen 10 uur daar moeten zijn, vermits er nog een rit van 5 uur te wachten staat en we stilaan al weten dat deze gaat uitlopen zou ik het heel leuk vinden dat ze zich er aan houden. Om 10 uur komen ze ons verwittigen dat het zeker nog een 2 uurtjes kan duren. Ja we mogen een wandeling gaan maken. Wat kunnen we dan nog doen tot aan het meer en terug wat we gisteren al deden want wij willen zeker voor 12 er zijn. Dus wachten maar. Om 2 uur in de namiddag komen ze eindelijk opdagen. Wij in paniek, want we dachten echt dat er iets was gebeurd. Gelukkig was dit niet maar de drie overige is er toch iemand heel diep in het rood gegaan. We vernemen dat ze pas om 8u15 boven waren. Waarom, om te kunnen zeggen ik heb de top gehaald, ik heb iemand van boven de 60 de eerste keer op de top gekregen, of ik wou zo graag zelf op de top. Alles de jeeps in en richting uhuni. In plaats van 5 uur doen we er 6uur 30 over waarvan een heel deel in het donker. Onze driver ligt te knikkebollen en de wegen zijn hier niet zo denderend. Bij een stop geven we hem een snickers om toch wakker te blijven. De opmerking die je dan krijgt vermeld ik liever niet. Om iets voor 9 komen we aan ons hotel aan, snel de bagage naar de kamer en naar het restaurant. Mijn besluit staat vast, die tweedaagse ga ik niet doen en hoop dat het programma kan aangepast worden en ons kunnen aansluiten bij Greet. Eigenlijk sta ik erop, wij zijn flexibel genoeg maar mensen in gevaar brengen, kan niet. sorry geen foto's heb het gehad en ik denk dat dit het laatste is want ik ga posten

1. Linda:
    11 november 2018
    Chapeau Mieke, hoe doe je het toch allemaal! 👍🏻👍🏻👍🏻
  2. Erni:
    12 november 2018
    Dat klinkt erg... kan alleen maar beteren. Toi toi toi voor de rest van de reis.
  3. Kathleen:
    14 november 2018
    oei oei da klinkt ni zo gezellig, we horen het wel als jullie terug zijn